Suplementacja Witaminą D dla zdrowia dziecka.

Od czego właściwie jest witamina D? Witamina D zwiększa znacznie wchłanianie się wapnia i fosforu w jelitach oraz zmniejsza wydalanie ich wraz z moczem. A ponieważ minerały te stanowią główny podstawowy budulec kości, witamina D (czyli kalcytriol) pełni nadzwyczaj ważną rolę w procesie rozwoju tkanki kostnej naszego dziecka. Wpływa on również oczywiście na gęstość kości u dorosłych. Poradnia pediatryczna przypuszcza nawet, że może mieć ono większe znaczenie jeśli chodzi o zapobieganie osteoporozie niż wapń.
Właściwie to witaminę D nasz organizm potrafi wyprodukować sam, jednak by to zrobić potrzebuje składników wyjściowych.

Oczywiście na tym nie kończą się dobroczynne wpływy witaminy D na organizm naszego dziecka. Wspólnie z wapniem działa też korzystnie na między innymi serce i system nerwowy, wzmacnia skórę, łagodzi również stany zapalne. Wydzielanie insuliny jest dzięki kalcytriolu bardziej wyregulowane, a tym samym wpływa na odpowiednią ilość cukru we krwi, stymuluje też szpik kostny do produkcji komórek obronnych.
Jak widać witamina D jest nie tylko niezbędna dla zdrowych kości naszej pociechy, ale też dla jego ogólnego prawidłowego rozwoju. Z przykrością jednak stwierdzono że odpowiednią dawkę witaminy D otrzymuje tylko około 15 procent dzieci w Polsce.

Gdzie można znaleźć duże ilości witaminy D?

Pediatra informuje że cholekalcyferol – czyli tak zwana witamina D3 – wytwarza się w naszej skórze pod wpływem słońca. Dlatego warto jest by czasem iść z naszym dzieckiem na dłuższy spacer w pogodniejsze dni, oczywiście uprzednio stosując odpowiednie filtry w przypadku lata i odpowiedni ubiór w przypadku zimy.
Nasze dzieci mogą czerpać ją również z pożywienia pochodzenia zwierzęcego, jedząc jaja, mleko, masło, wątróbkę czy też ryby morskie. Dieta dostarcza też ergokalcyferolu – czyli witaminy D2, która powstaje w roślinach wystawionych na działanie słońca.
Witaminy D3 i D2 razem mogą przekształcić się w wątrobie i nerkach człowieka w opisany już wcześniej kalcytriol. Jednak jeśli organizmowi zabraknie tych witamin, nie będzie wstanie wyprodukować tyle kalcytriolu, ile mu potrzeba.

Pediatra GdańskA to może mieć poważne skutki zdrowotne, szczególnie niebezpieczne dla rozwijającego się dziecka, grozi to bowiem między innymi chorobami takimi jak krzywica.
Dlatego należy pamiętać, by w codziennej diecie naszego dziecka było o wiele więcej naturalnego nabiału oraz ryb. Oczywiście nie zapominajmy również o bardzo ważnej roli słońca. Latem wystarczy dosłownie kilka minut zwykłego spaceru by nasza pociecha otrzymała trochę witaminy D3 a co za tym idzie była zdrowsza i bardziej odporna na choroby.

I najważniejsze – naturalnej witaminy D nie można w żaden sposób przedawkować, pod wpływem słońca organizm naszego dziecka może wytworzyć samemu aż 80 procent potrzebnej mu dawki witaminy D. Resztę można bezpiecznie dostarczyć odpowiednią dietą.

5 (100%) 1 Głosów
2 komentarze

Add a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

+ 4 = 5